Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Zadzwoń: 663 224 559

poniedziałek - piątek 10:00-18:00

Kontakt

Czy twój styl komunikacji buduje, 
czy rujnuje relacje?

13 lipca 2021

Uogólniając może powiedzieć, że są 4 style komunikacji:

 

1. Pasywny

Osoba z takim stylem komunikacji często nie dzieli się myślami, uczuciami lub pragnieniami w szczery sposób. Zostawia je dla siebie. Ta tendencja może wynikać z niskiego poczucia własnej wartości albo chęci uniknięcia krytyki  czy ranienia uczuć innych. Negatywną konsekwencją  pasywnej komunikacji jest to że w odbiorcy często wywołuje poczucie złości, zakłopotania. A w relacji spadek zaufania i obniża poczucie bliskości

 

2. Agresywny

Przeciwieństwem powyższej jest agresywna komunikacja. Obwinianie,  oskarżanie ale również robienie nadmiernych uogólnień, takich jak „Ty zawsze..." , „Ty nigdy”oraz skupianie się na negatywnych cechach osoby, a nie na sytuacji. Taka agresywna komunikacja jest  zazwyczaj używana, gdy komunikator czuje się zagrożony lub ma negatywne myśli i uczucia o odbiorcy.  W konsekwencji odbiorca jest raniony i niechętny do ponownej komunikacji.

 

3. Pasywno-agresywny

Komunikator pasywno-agresywny zachowuje się pasywnie podczas komunikacji, ale przejawia agresję, kiedy tej drugiej osoby już nie ma w pobliżu. 

Na początku celem osoby stosującej pasywno-agresywny styl komunikacji jest uniknięcie konfliktu (podobnie jak przy stylu pasywnym, ale później często wyraża gniew lub szuka zemsty.

Np. żona czuje urazę do swojego męża za to, że często pracuje do późna i nie pomaga w pracach domowych. Zamiast powiedzieć mu o tym wprost  i odsłonić swoje uczucia, skarży się rodzicom i braciom. Tymczasem jej mąż nie ma pojęcia, że istnieje jakikolwiek problem.

 

4. Asertywny

Asertywny nadawca potrafi wyrażać swoje myśli, uczucia i poglądy w zdrowy, nieatakujący sposób. Potrafi poprosić o to, czego chce, i odmówić, jeśli czegoś nie chce, zachowując przy tym szacunek do siebie i do rozmówcy. 

Przykład asertywnie wyrażonej potrzeby rozmowy na jakiś temat:"Czuję brak równowagi w moich relacjach. Chociaż uwielbiam spędzać z tobą czas, chcę też spędzać czas z moimi przyjaciółmi. Chciałabym, abyśmy znaleźli trochę czasu, aby o tym porozmawiać".

 

Asertywna komunikacja zachęca drugą osobę do asertywnej odpowiedzi, tworząc pozytywne oddziaływanie na związek. To jedyny sposób komunikacji, w którym dwie strony mają poczucie „wygranej”, a po rozmowie w takim stylu bliskość w związku rośnie. 

 

Podsumowanie

Jakakolwiek kombinacja pasywnego i agresywnego stylu komunikacji jest w dłużej perspektywie destrukcyjna dla związku, ponieważ skutkuje utratą zaufania i obniżeniem poczucia bliskości. Nawet jeśli jedna strona jest asertywna, a druga bierna/agresywna, będzie to miało  negatywny wpływ na relację.  Konieczne jest, aby obydwie strony chciały się zmienić i uczyły się komunikować w asertywny sposób.

 

Nikt nie jest w stanie cały czas komunikować się asertywnie i na pewno zdarzają się sytuacje, gdy ty lub twój partner stosujecie pasywną/agresywną komunikację. Ale jeśli tylko to zauważycie, nawet po czasie, i przyznacie się do tego przed sobą i partnerem, a następnie przeprosicie i poprawicie swoją komunikację, druga strona na pewno to doceni. W relacji powinien się pojawić wówczas wzrost poczucia zrozumienia i bliskości.

 

Uczenie się asertywnej komunikacji to długi proces, który wymaga wysiłku. Próby jej zastosowania mogą wydawać się początkowo trudne i “sztuczne”, ale jest tak z każdą zmianą. Najważniejsze są szczere chęci i konsekwencja. Na pewno można tego się nauczyć i z czym doświadczyć korzystnych zmian. 

 

Wpis powstały na podstawie https://www.prepare-enrich.com/blog/win-win-communication/

 

 

Zobacz również